ثبت نام
ستیناپرینت
ستیناپرینت
دلایل داغ شدن غیر عادی سیستم

دلایل داغ شدن غیر عادی سیستم

سیستم خنک کننده لپ تاپ

همانطور که می دانیم بصورت کلی دو نوع اصلی در سیستم خنک کننده لپ تاپ و نوت بوک وجود دارد:

نوع اول سیستم فعال یا Active  و نوع دوم سیستم  غیرفعال  یا Passive

در نوع اول که سیستم فعال می باشد ، خنک کردن لپ تاپ از طریق فن ها و لوله های مسی حرارتی و یا حلقه های مایع و واتر کولر ها برای دور کردن حرارت و گرما از لپ تاپ و نوت بوک استفاده می گردد.

نوع دوم سیستم که سیستم خنک کننده غیر فعال می باشد برای انتقال حرارت و گرمای ایجاد شده ،از دریچه ها و شیارهای تعبیه شده در بدنه لپ تاپ یا نوت بوک و لوازم های جانبی خارجی لپ تاپ استفاده می گردد.این شیارها و محفظه های خروجی بصورت کاملا مهندسی طراحی گردیده تا بیشترین راندمان و خروج حرارت را از لپ تاپ داشته باشد.

فهرست مطالب

بررسی دقیقتر سیستم خنک کننده لپ تاپ

باید بدانیم قطعاتی مثل پردازنده و کارت گرافیک هر چه سرعت بالایی در پردازش داشته باشند، مصرف انرژی بیشتری خواهند داشت. این انرژی پس از انجام محاسبات پردازشی، به گرما تبدیل خواهد شد. حالا اگر سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ نتواند به‌خوبی گرما را دفع کند، بدنه لپ‌تاپ داغ خواهد شد. بزرگترین دلیل و عامل خراب شدن قطعات الکترونیکی ، حرارت و گرمای بیش از حد مجاز می باشد که این حرارت در فصول گرم سال بیش از پیش شده و قطعات الکترونیکی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.عوامل دیگر مانند رطوبت و نوسانات برق هم خسارات جبران ناپذیری می توانند به دستگاه ها وارد نمایند. تنظیم و کنترل دمای لپ تاپ و نوت بوک توسط سیستم خنک کننده و فن انجام می شود که در ادامه به جزییات بیشتری می پردازیم.

با توجه به محدودیت فضا و حجم لپ تاپ ها ازقطعات الکترونیکی و  فن هایی کوچک که نیاز به ولتاژ کمی دارند و به تبع آن حرارت و گرمای کمتری تولید می کنند ، استفاده می گردد.فن ها ی کوچک و ظریف از طریق اتصال به هیت سینک و لوله های مسی مسئولیت خنک کردن قطعات الکترونیکی و چیپ ها ی لپ تاپ را برعهده دارند.این فن ها عموما” طول عمر و کیفیت بالایی دارند زیرا تعویض فن به سادگی انجام پذیر نمی باشد.

فن ها دارای سه رشته سیم هستند که دو رشته برای تا”مین ولتاژ های ورودی V+ , V-  تا جریان لازم برای موتور فن تامین گردد و رشته سوم برای فرمان های دور فن می باشد که سنسورهای تست دما  در شرایط مختلف فرامین لازم را برای  تغییر دور فن اعمال خواهند کرد.

در قسمت پایانی سیستم کولینگ و خنک کننده از ورق های آلومینیوم نازک استفاده می گردد تا حرارت ایجاد شده توسط باد فن از خروجی  ها و شیار های  تعبیه شده بر روی لپ تاپ عبور نمایند. همانگونه که متوجه شدیم مس و آلومینیوم از بهترین فلزات  جهت دفع حرارت و گرما می باشند که نقش بسزایی در سیستم خنک کننده لپ تاپ و نوت بوک ایجاد می کنند.

راهکارهای جلوگیری از افزایش غیر عادی دمای لپ تاپ

سرویس های دوره ای سیستم کولینگ و تعویض خمیرهای سیلیکون و پدهای خنک کننده

لپ تاپ ها مانند تمام وسایل الکترونیکی دیگر نیاز به سرویس دوره ای دارند.به دلیل وجود گرد و غبار در هوا و جذب آنها توسط قطعات الکترونیکی،و قرار گرفتن پرز و گرد و غبار در محفظه های ورودی و خروجی حتما باید در زمان های مقرر سرویس کامل سیستم خنک کننده لپ تاپ توسط متخصصین انجام پذیرد.در این سرویس ،خمیر های سیلیکون قبلی و پد های خنک کننده که بر اثر استفاده و حرارت بالا کم کم کارآیی خود را ازدست داده اند بصورت کامل پاکسازی شده و باخمیر سیلیکون مرغوب و با کیفیت و پد های جدید جایگزین می گردد.

قراردادن میزان مصرف برق لپ تاپ در حالت استاندارد

همانطور که میدانیم در تمامی لپ تاپ ها حالات عملکردی مختلفی وجود دارد که کاربر نسبت به نیاز مصرف خود میتواند بین حالات ذخیره انرژی ((Power Saving ، بالانس (Balanced)  و کارآیی (Performance) سوییچ نماید.در لپ تاپ های سری گیمینگ در برند های مختلف نرم افزار های تخصصی جهت انجام تنظیمات وحود دارد. بهتر است در زمانی که از لپ تاپ در حالت عادی و نرمال مانند وب گردی و یا پلی کردن موزیک استفاده میکنید حالت ذخیره انرژی را انتخاب نمایید تا  از باطری و  سیستم خنک کننده لپ تاپ  انرژی کمتری مصرف شود.عموما” در زمان استفاده از نرم افزار های گرافیکی و یا بازی های پیشرفته که نیاز به پردازش سنگین دارند در حالت کارآیی قرار میدهند که در این حالت حرارت و گرمای بیشتری تولید میگردد.در حالت بالانس بصورت اتوماتیک مصرف انرژی نسبت به استفاده کاربر تنظیم می گردد.

استفاده از کول پدها

کول پدها از سری لوازم جانبی هستند که می توانند در بهبود عملکرد سیستم خنک کننده لپ تاپ شما موثر باشند.با استفاده از کول پدها اولا محل جایگیری لپ تاپ در یک سطح صاف و مناسب خواهد بود و ثانیا” با استفاده از فن های متعددی که بر روی کول باکس نصب شده است و وظیفه انتقال هوای تازه را به درون محفظه های تنفسی لپ تاپ دارند دمای لپ تاپ شما را به شدت کاهش خواهند داد.بدلیل استفاده از پورت های یو اس بی لپ تاپ جهت گرفتن ولتاژ مورد نیاز کول پد، پیشنهاد میگردد از کول پدهای با کیفیت بالا استفاده شود تا از صدمه زدن به مادربرد جلوگیری گردد.

استفاده نکردن در محیط های که حرارت بالایی دارند

این مورد بسیار بدیهی و روشن می باشد،هرچه محیط کاری شما هوای خنک و ایده آل داشته باشد فشار روی سیستم خنک کننده لپ تاپ و فن کمتر می شود و بالعکس.

کاهش بار پردازشی لپ تاپ

هرچه پردازش Cpu  و Gpu  لپ تاپ شما کمتر باشد به فن ها و سیستم خنک کننده  فشار کمتری وارد می گردد، بنابراین شما میتوانید تمامی برنامه های مازاد پس زمینه و یا مقیم در حافظه را که نیاز ندارید و پنجره های مازاد مرورگرهای لپ تاپ را  کاملا ببندید. همچنین می توانید با توجه به نیاز تنظیمات گرافیکی پایینتری را در سیستم خود اعمال نمایید تا کارت گرافیک شما انرژی کمتری مصرف نماید و حرارت کمتری ایجاد کند.در ضمن کاهش Frame rate  بسته به مدل لپ تاپ کاهش موثری در مصرف انرژی خواهد داشت.

افزایش سرعت فن لپ تاپ

شما میتوانید با استفاده از نرم افزار های موجود در لپ تاپ سرعت فن خود را افزایش دهید .لپ تاپ های جدید و گیمینگ در برند های مختلف نرم افزار مخصوص خود را جهت کنترل دمای لپ تاپ و سرعت فن دارند.در لپ تاپ های قدیمی تر می توانید از نرم افزار های جانبی  مانند  Speed Fan Monitor یا  Fan Control استفاده نمایید. در هر حال با افزایش سرعت فن سیستم خنک کننده عملکرد بهتری خواهد داشت.

عدم مسدود کردن ورودی ها و خروجی های تنفسی لپ تاپ

در حین استفاده از لپ تاپ ، همیشه باید به منافذهای ورودی و خروجی هوا توجه داشته باشید، این شیارها و منافذ در زیر و لبه های لپ تاپ قرار گرفته اند که هیچگاه نباید باعث بسته شدن موقتی آن شوید.گردش هوا باعث می گردد که سیستم خنک کننده لپ تاپ و فن در حالت ایده آل خود قرار داشته باشد.همیشه به نحوه قرارگیری لپ تاپ خود بر روی سطوح مختلف توجه داشته باشید تا از بروز اتفاق ناگوار جلوگیری نمایید.

عدم استفاده مداوم لپ تاپ در طول روز

باید توجه داشت در صورتی که مجبور هستید از لپ تاپ خود بصورت ممتد و بی وقفه برای مدتی استفاده نمایید حتما مدیریت مصرف را اعمال کنید تا آسیب جدی به لپ تاپ خود وارد نشود. در فواصل مختلف لپ تاپ خود را حتما خاموش کنید تا اجازه دهید خنک شود و سیستم خنک کننده لپ تاپ و فن کمی استراحت نماید.در صورت اجبار و نتوانستن خاموش کردن لپ تاپ محیط را کاملا خنک نگه دارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید